JELICA (Crna stena 929 m)

Uspon na Jelicu započeli smo 1,5 km pre manastira Stjenik (14. vek). Do Crne stene se može popeti i od samog manastira, ali onda ste uskraćeni za Okno (Stjenička prerast) i pećinu Sv. Jovana Stjeničkog, kao i vrhove Stjenik (825 m) i Neboš (894 m).

Razdaljina Beograd-manastir Stjenik je 160 km (2 sata vožnje). Na ovom mestu (550 m.n.v.) se kreće na uspon:

Staza je odlično markirana. Prati se staza br. 4. Na bitnim mestima, gde se staza br. 4 uliva u neku drugu stazu, postoje putokazi za Crnu stenu (929 m).

Na početku je uspon nešto jači. Za 30-45 minuta dolazi se do Okna, tj. Stjeničke prerasti. Na putu za Okno je i Savina pećina (mada nije sigurno da se tako zove). Uspon do Okna nije za svakog i preporučujem ga samo spremnim planinarima.

Veoma blizu Okna je i pećina Sv. Jovana Stjeničkog (1382-1462). Po predanju, ovaj svetitelj se u njoj podvizavao.

Nakon pećine, prateći markaciju, ubrzo se dolazi do mesta gde se skreće desno i oštro uzbrdo. Od početne tačke, do tog skretanja, ima oko sat vremena hoda (2,5-3 km).

Izlazi se na greben Jelice. Desno se ide prema vrhu Stjenik (825 m), koji nismo popeli, a levo prema vrhu Neboš (894 m). Ovo je stenoviti deo Jelice, sa nekoliko interesantnih vidikovaca.

Sa Stjeničkih stena se silazi u šumu i nastavlja ka vrhu Neboš (894 m). Nekih 15 minuta pre samog vrha nailazi se na raskrsnicu makadamskih puteva. Tu treba nastaviti pravo, pa, ispod samog Neboša, skrenuti levo. Na raskrsnici se gubi markacija, jer su je šumari posekli. Neboš je u šumi, lako ćete ga uočiti. Po mojoj proceni, od Stjeničkih stena do Neboša ima oko 3 km (1 sat hoda).

Od Neboša do Crne stene ima oko 4 km. Staza 4 do Crne stene jednim delom se poklapa sa stazom 7A.

Malo pre Crne stene nalazi se prostran vidikovac.

Crna stena je u šumi. Najviši vrh Jelice i nije nešto atraktivan.

Nekih 200 m posle Crne stene izlazi se na stenoviti vidikovac. Sa njega se vide Stolovi, Radočelo, Čemerno i neke meni nepoznate planine i vrhovi…

Odavde se vraćate nazad istom stazom, do ove raskrsnice:

Na drvetu levo nacrtan je krst, ispod koga piše 1,5 h. To znači da ovom stazom stižete do manastira Stjenik za 1,5 čas. Pratite stazu br. 3.

Pre ovog proplanka skrenite levo, iako markacija pokazuje pravo:

Nakon sat i po hoda (5 km) od raskrsnice, dolazite do manastira Stjenik. Manastir je zadužbina braće Mrnjavčević, Vukašina i Uglješe. Podignut je u 14. veku, pre Maričke bitke, i posvećen je Sv. Jovanu Krstitelju. Nekih 500 m iznad manastira, nalazi se čudotvorni izvor đakona Avakuma.

Sa obilaskom izvora, dužina ture je oko 18 km. Mi smo je prešli za oko 7 sati hoda, bez žurbe. Jelica je lepa i interesantna planina, prošarana zanimljivim vidikovcima, pećinskim isposnicama i stenama, a sve ih pokriva gusta šuma. Moguće je obići samo pećine ili najviši vrh, ili oboje, u zavisnosti od fizičke spreme i avanturističkog duha. Ali bih svima toplo preporučio da naprave krug koji smo mi napravili 🙂

April 2022. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/