KALAFAT (838 m)

Kalafat se izdiže iznad Niša, tačnije, iznad Gornjeg Matejevca, obližnjeg sela. Od Niša, Gornji Matejevac je udaljen 10 km, a od Beograda 250 km.

U Gornjem Matejevcu, na brdu Metoh, nalazi se hram Svete Trojice, iz 11.veka. To je, tzv. „Latinska crkva“. Naziv je dobila po Dubrovčanima, tj. katolicima – Latinima, koji su je koristili kao crkvu u 16. veku. Od Latinske crkve i počinje ova tura. Zapravo, prvo se treba odšetati do 20 minuta udaljenog manastira Sv. Jovana  Krstitelja. Manastir datira iz 11. veka, a obnovljen je u 16. veku. Predanje kaže da se u njemu pričestio vojvoda Stevan Sinđelić sa vojnicima, pre boja na Čegru.

Do vrha vodi nekoliko staza, kraćih i dužih, markiranih i nemarkiranih. Staza od Latinske crkve je najzanimljivija, ali i tu postoji više varijanti. Ipak, najbolje je krenuti od manastira Sv. Jovana, tj. od ove raskrsnice, udaljene oko 1 km od manastira:

Levo se ide za manastir, desno za Kalafat. Markacije su slabe i izbledele, samo se naziru. Ali, ni to nije problem, jer se samo prati makadamski put. Ipak, preporučujem aplikaciju maps.me, pogotovo ako se planira povratak kružnom stazom.

Nakon 45 minuta hoda (2,5 km) dolazi se do jedne šumske kuće i raskrsnice sa imenom Sliva. Odavde se vidi i Stara planina.

Odavde se ide levo, pa odmah desno, u šumu. Tu se nalaze jasnije markacije, koje vas, za 15 minuta (1 km), dovode do vrha Kalafata (838 m).

Vrh je u šumi i nema nekih interesntnih vidikovaca, osim jednog malog, ispod samog vrha. Od manastira Sv. Jovan, pa do vrha, ima oko 4,5 km (sat i po hoda) i oko 300 m uspona. Možete se vratiti istom stazom nazad ili nastaviti dalje, u avanturu.

Ako se odlučite za avanturu, vratite se do početka šumske staze i odmah idite levo. Hodajte makadamskim putem nekih 15 minuta (1 km), do drveta sa oznakom 33. Tu skrenite levo, prema vrhu Pikljin trap (665 m). Pikljin trap je na 15 minuta hoda (1 km). I taj vrh je u šumi, ali nije obeležen. Od Pikljinog trapa, nastavite u pravcu Temenog vrha (730 m). Nakon 15 minuta hoda, dolazite do raskrsnice za manastir Sv. Jovana i Temeni vrh. Obe staze su obeležene. Manastir je na 20 minuta hoda (1,5 km). Ako nastavite u pravcu Temenog vrha, nakon 15-20 minuta hoda (1 km), doći ćete na jednu zaravan ispod Temenog vrha. Odavde  puca pogled na Suvu planinu i njene vrhove Trem, Sokolov kamen i Divnu Goricu. I na obližnji Kamenički vis (814 m).

Odavde je preporučljivo vratiti se nazad, do raskrsnice za manastir. Ipak, ako ste iskusni poznavalac staza, možete krenuti dalje u avanturu, u pravcu Gornjeg Matejevca. Ovde vam je aplikacija od velike pomoći. Jedva vidljivu stazu, na kojoj su markacije u vidu naslaganog kamenja, možete pratiti donekle, tj. dok vam se ne ukaže Gornji Matejevac i Latinska crkva. Ovaj deo staze je najlepši i najazanimljiviji. Sve je eksponirano i obiluje fantastičnim pogledima na Suvu planinu i okolne vrhove. Samo držite desnu stranu padine i polako se spuštajte prema Latinskoj crkvi. Za pola sata, izaći ćete na mali travnati deo iznad nje. Odatle je lako. Spustite se do Latinske crkve. Imate oko 20 minuta hoda (1 km) do početne tačke, tj. do manastira Sv. Jovana. Sa travnatog dela nemojte ići nalevo i nagore, uskom markiranom stazom, već idite nadesno i nadole, prema Latinskoj crkvi. Ako krenete levo, izaći ćete na usku stazu iznad manastira, koja vodi u šumu. Napravićete veliki krug da biste došli do manastira, u trajanju od skoro sat vremena!

Sam vrh Kalafata nije ništa posebno zanimljiv, jer je u šumi. Ono što zaista vredi na ovoj turi je vidikovac ispod Temenog vrha i spust prema Latinskoj crkvi. Trem (1810 m) vam je sve vreme pred očima, kao i neverovatni pejzaži oko njega. Ko je hrabar, neka se upusti u avanturu 😉

Novembar 2021. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/