KOSMAJ (Košutica 463 m, Spomenik 576 m)

Posle Avale, Kosmaj je druga planina najbliža Beogradu. Udaljen je 60 km od glavnog grada. Ova tura je, zapravo, staza Gorštaka, akcija koja se izvodi jednom godišnje i okuplja veliki broj planinarskih klubova iz Srbije.

Početak ove kružne staze je kod manastira Pavlovac, u selu Koraćica. Do manastira se dolazi autoputem Beograd-Niš, sa koga se isključujete kod skretanja za Mladenovac i Aranđelovac. Kada stignete u Mladenovac, pratite putokaze do manastira.

Manastir Pavlovac osnovao je despot Stefan Lazarević, 1425. godine. Posvećen je Svetom Nikoli. Malo iznad manastira kreće markirana planinarska staza. Ali, tu kreću i prvi problemi.

Nakon čitavih 200 m, dolazi se do jedne zelene kapije. Zaobiđite je sa leve strane.

Manastir Pavlovac

Nastavak staze je pravo ispred vas, u gustišu i šipražju. Jedva sam našao ovaj putić, baš kad sam mislio da odustanem.

IMG_20190806_090952Dakle, uvucite se u gustiš i pratite izbledele markacije. Za 10 minuta ćete izaći iz šume, kod braon ograde. Prethodno zaobiđite napuštenu vikendicu (sa markacijom) sa leve strane.

IMG_20190806_091145 IMG_20190806_091802Po izlasku iz šume, ne skrećite desno, već nastavite pravo (braon ograda vam ostaje sa desne strane), markiranim makadamom. Pređite magistralu i nastavite makadamskim putem. Na banderi piše „Manastir Kasteljan“; krenite u tom pravcu. Prođite belu kuću i ugledaćete vinograd sa leve strane. Sa vaše desne strane je brdo Košutica (463 m). Sa leve puca pogled na Kosmaj.

Bela kuća

Kosmaj

IMG_20190806_121828Prekoputa vinograda nalazi se gomila šuta i stari poljski WC. Tu je i staza koja vodi do vrha Košutice. Nikakvim znakom nije obeleženo skretanje za Košuticu, iako je staza do vrha dobro markirana.

Skretanje za Košuticu

Za 20 minuta bićete na vrhu brda. Pogled je zaista lep. Prepoznao sam Bukulju, Rudnik sa Šturcima i karakterističnu Ostrvicu. I Avalu, naravno. Od manastira Pavlovac, do vrha Košutice, potrebno je maksimalno sat i po hoda i 200 m uspona.

Kosmaj

Košutica

IMG_20190806_101849 IMG_20190806_103223

Rudnik

Vratite se istom stazom kojom ste se i popeli. Na ulazu u vinograd videćete beli, makadamski put. Tu su i neke moderne kolibe u izgradnji. Za sada je moguć prelaz preko imanja, u budućnosti, ko zna! Krenite belim makadamskim putem.

IMG_20190806_110053 IMG_20190806_110320

Nakon 150 metara dolazite do zelene kapije. Prođite kroz nju.

Nastavite dalje markiranom šumskom stazom. Staza vas vodi do jednog potoka koji morate preći. Spustićete se drvenim stepenicama, preći preko mostića i popeti se uz druge drvene stepenice. Ovde se račvaju dve markirane staze, levo i desno.

Krenite desnom stazom. Leva staza vas vraća na magistralu, na mesto gde na banderi piše „Manastir Kasteljan“. Ta staza je, nakon 2 km, potpuno zarasla i suludo je ići dalje! Ja sam je ipak prošao, iako sam sa leve strane imao čičak, sa desne trnje, a iznad glave neke lokvanje i ko zna šta još.

Ovde skrenuti desno!

Desna staza vas za 10 minuta dovodi do ruševina manastira Kasteljan. Manastir je posvećen Svetom Ðorđu i datira iz 14. veka.

Manastir Kasteljan

Sad ste već u ataru sela Nemenikuće. U selu je vikendicu imao i čuveni srpski geolog, Jovan Žujović. On je i osnovao Srpsko planinarsko društvo, 1901. godine.

Od manastira Kasteljan vodi bela, markirana makadamska staza, prema selu Nemenikuće. Sa makadama treba skrenuti levo u šumu, ali to skretanje nije obeleženo. Nekih 100 m pre ove bele kuće (kontejnera) skrenite levo, na traktorski put.

Kontejner

Skretanje ka Kosmaju

Traktorski put

Nakon 20 metara ugledaćete izbledele markacije sa leve strane. Vrlo brzo ćete izaći na livadu. Idite levom stranom livade, tu su i markacije. Sa livade se vidi Avala.

Pogled na Avalu

Od livade već kreće uspon. Sa livade ulazite u šumu.

Ovde već nema problema sa markacijom, sve je jasno obeleženo. Izlazite na Beli kamen (546 m), spomen obeležje srpskim vojnicima iz Prvog svetskog rata.

Ovde se odigrala jedna od odlučujćih bitaka u Velikom ratu. Srpska vojska je svesno žrtvovala Beograd i prepustila ga Austrijancima. Krajem 1914. godine, Poćorekova armija je planirala da zada konačan udarac srpskoj vojsci i zađe im iza leđa. Zato su krenuli preko Kosmaja. Međutim, nakon trodnevnih borbi, Srbi su izvojevali pobedu. Kosti srpskih junaka i dalje leže u kosturnici na Belom kamenu. Usledila je kontraofanziva srpske vojske i briljantna pobeda na Kolubari.

Beli kamen

Staza od Belog kamena je solidno markirana i izlazi na asfaltni put kod vidikovca i repetitora.

IMG_20190806_140910 IMG_20190806_141059

Asfaltnim putem se brzo dolazi do raskrsnice puteva za Mladenovac, Sopot i spomenik (576 m). Za spomenik idite desnim, asfaltnim putem. Asfaltnim putem za 10 minuta dolazite do 30 metara visokog spomenika palim borcima u Drugom svetskom ratu. Vrh Kosmaja (626 m) je nedaleko odatle, ali vojska brani prilaz. Od Košutice do spomenika potrebno je oko dva sata hoda i oko 200 m uspona.

Spomenik

Vratite se nazad na raskrsnicu puteva. Iza znaka za Beli kamen je markirana šumska staza. Staza vodi do 10 minuta udaljenog manastira Tresije.

Prelazi se magistrala, prati putokaz za šumsku kuću i pored izvora spušta do ovog prelepog manastira. Manastir Tresije  osnovan je 1309. godine i posvećen je Svetim Arhangelima.

Manastir Tresije

Ponovo se vratite na raskrsnicu puteva. Idite asfaltnim putem koji vodi za Mladenovac. Oko 45 minuta hoda biće vam potrebno do raskrsnice za Košuticu i manastir Pavlovac, kuda ste već prošli. Tu je ona bandera sa natpisom „manastir Kasteljan“. Odatle, za manje od pola sata stižete do početne tačke, manastira Pavlovac.

Sve u svemu, tura nije loša, ali je velika mana nedostatak jasnih obeležja na ključnim mestima. A i većina ostalih markacija je prilično izbledela. Nadam se da će ovaj opis staze mnogima pomoći, i da će neko ipak uživati u ovih 18-20 km zanimljivog Kosmaja, uz 400 m uspona.

Avgust 2019. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/