SEVERNI KUČAJ (Tumanski Crni vrh 591 m)

Tumanski Crni vrh je interesantan zato što se nalazi iznad manastira Tumane. Tumane je jedan od najposećenijih manastira u Srbiji, možda to bude slučaj i sa Tumanskim Crnim vrhom.

Manastir se nalazi u selu Maleševo. Od Beograda do manastira ima oko 135 km, što je 2-2,5 sata vožnje. Staza počinje od samog manastira, tačnije od 1 km udaljene isposnice Sv. Zosima Tumanskog. Stazu do isposnice ćete lako naći.

Od isposnice idite pravo, u šumu. Na drvetu se nalazi markacija, jedna od retkih na stazi. Iako bi staza do vrha mogla da bude lagana, ona to nije, upravo zato što je loše markirana. Neiskusnim planinarima nikako ne preporučujem odlazak u ovu avanturu. Ostalima savetujem kartu ili GPS, u suprotnom ćete se teško snaći.

Dakle, kada se uđe u šumu, na samom početku se račvaju staze, levo i pravo.

Ako odete levo, nakon 45 minuta hoda ćete izaći na jedan proplanak. Sa njega se vide Venac, Rakobarski vis, Dunav, Tumanski Crni vrh, Borski stol i Veliki krš…

Na proplanku morate pratiti jedva vidljive tragove traktora, što nije baš lako. Odavde se ulazi u šumu ispod samog vrha i za 1,5 km izlazi na Tumanski Crni vrh. Potrebno je samo naći ulaz u šumu, što ja nisam uspeo. Da je staza obeležena, razdaljina od isposnice do vrha bila bi oko 6 km. I staza bi bila pravo uživanje, prilično lagana. Kada sam se popeo na Tumanski Crni vrh, potpuno drugom stazom, našao sam taj ulaz u šumu, ali mi je nedostajalo parče između šume i proplanka, da kompletiram stazu. Tako da sam morao da nađem vrh na dosta teži način i dosta težom stazom.

Dakle, od isposnice idite pravo. Ne skrećite levo u šumi, već nastavite pravo. Postoji vidljiva staza, koju možete pratiti, ali je ona dugačka i mnogo kruži. Ako na početku te staze skrenete malo ulevo, u šiblje i nisko ratinje, naći ćete se u koritu jednog potoka. Pratite taj potok strmo uzbrdo i tu će se pojaviti dve markacije, nakon 15-20 minuta uspona. Nastavite dalje uzbrdo, šumarskom stazom. Da biste izašli na vrh, morate ići levo, na kojoj god stazi da se nađete. U šumi se nalazi dosta staza, koje su formirali šumari, radi izvlačenja drva. Ako nastavite uzbrdo, prateći tu šumarsku stazu (koja nije jasno vidljiva, ali može da se prati, ako ste iskusni), izaći ćete na glavni makadamski put. Odatle je lako; samo idite levo, nekih 1-1,5 km. Kada dođete do ove raskrsnice, sa tablom lovačkog društva, skrenite desno:

Nepun kilometar od raskrsnice, doći ćete do ovog mesta:

Ovde se opet pojavljuje markacija, koja vas usmerava na desno. Tu su i klupe, kao orijentir. Odavde za 10 minuta stižete na Tumanski Crni vrh, koji se nalazi u šumi.

Vrh nije nimalo zanimljiv, a nešto malo se i vidi sa njega.

Vratite se istim putem nazad. Na raskrsnici, sa tablom lovačkog društva, možete krenuti desno i za 5 minuta izaći na proplanak sa početka priče. Odavde bi se mogla naći lakša staza za povratak, ali ja to nisam uradio.

Vratio sam se istom stazom nazad, ali sam imao problema da nađem prečicu sa glavne staze do nizbrdice sa one dve markacije. Tako da obavezno obeležite nečim tu prečicu, mada ni to nije garancija da ćete je potrefiti.

Ako sve izvedete kako treba, napravićete turu od 12 km sa 400 m uspona. Ne krećite u ovu avanturu ako niste sigurni u sebe i ako vam orijentacija predstavlja problem. Nadam se da će neko u bliskoj budućnosti markirati ovu stazu kako treba i tako privući veći broj planinara, barem približan broju hodočasnika koji posećuju manastir Tumane.

Septembar 2020. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/