RUDNIK (Tavan 1007 m, Kurjak 924 m)

Kurjak i Tavan su dva rudnička vrha koja ni po čemu nisu atraktivna. Ali, ko voli Rudnik, siguran sam da će mu osvajanje ova dva vrha predstavljati izazov.

Staza počinje kod manastira Nikolje (15. vek), u mestu Donja Šatornja. Od Beograda do manastira Nikolje ima oko 90 km, što je oko sat i po vožnje kolima. Sa autoputa Beograd-Niš, skreće se prema Mladenovcu i Aranđelovcu. Prolazi se Mladenovac i prati putokaz za Topolu. U Topoli nastavite glavnim putem u pravcu mesta Rudnik i ibarskoj magistrali. Prvo veće mesto posle Topole je Donja Šatornja. Na raskrsnici, u centru Donje Šatornje, skrenite levo prema Stragarima. Nakon 100 m (a možda i ranije), skrenite desno, na asfaltni put prema manastiru Nikolje (postoji putokaz ka manastiru).

Manastir Nikolje

Makadamska staza počinje nekih 100-200 m pre manastira. Mi smo malo skratili stazu, tako što smo kod ove kapije skrenuli levo i preko mostića prešli Nikoljsku reku. Odatle smo se popeli na makadamski put.

DSCN0003 DSCN0006

Vidi se da je staza sveže markirana, ali te markacije su retke i nedovoljne. Na ključnim mestima nema ih uopšte. Zato ću pomoću fotografija pokušati da vam maksimalno olakšam snalaženje. Verujem da se, ako se sve vreme prati makadamski put, može bez problema doći do vrha. Na mestu gde makadamska staza oštro zavija levo i nagore, mi smo skrenuli desno i preko livade i niskog rastinja došli do tog istog makadamskog puta. Sa ove livade je sjajan pogled na Bukulju i Venčac.

Bukulja (levo) i Venčac (desno)

DSCN0013 DSCN0015

Staza dalje vodi do lovačkog doma „Blaznava“. Kada nastavite stazom od lovačkog doma, na sledećim račvanjima nećete znati kuda dalje, jer nema markacija. Nadam se da će vam ove fotografije pomoći:

Lovački dom "Blaznava"

Lovački dom „Blaznava“

Skrenuti desno

Nakon, otprilike, sat i po pešačenja od manastira Nikolje, izlazi se na vrh Kurjak (924 m). Vrh ničim nije obeležen; ne biste ni znali da ste na njemu ako nemate mapu. Vrh se nalazi baš na stazi kojom hodite. Kurjak je u srcu šume, tako da o lepim vidikovcima nema ni govora.

Kurjak

Još nekih pola sata do 45 minuta hoda i dolazi se do jednog odmorišta i lovačke čeke. Tu ima dosta markacija, ali se ne zna tačno koja gde vodi. U rano proleće, ceo prostor je prekriven sremušem. Neverovatno, tako nešto nikada nisam video! Opet, skretanje za vrh nije označeno. A vrh se nalazi desno od lovačke čeke, na blagom uzvišenju i na razdaljini od 50 metara od čeke!

Tavan

Sa Tavana (1007 m) se takođe ništa ne vidi, jer je vrh u šumi. Od Nikolja do Tavana ima oko 6 km.

Dakle, da rezimiramo. Staza nije nešto posebno interesantna, osim ako niste pasionirani ljubitelj sremuša. U tom slučaju, početak proleća na Tavanu za vas je Raj! Velika je verovatnoća da ćete usput nabasati i na pokoju srnu. Pogled na Bukulju i Venčac, na početku staze, je zaista lep, ali to je sve od vidikovaca što ćete videti. Najveća nelogičnost tiče se markacija na stazi – zašto su tako retke i zašto ih nema na bitnim raskrsnicama? Veliki minus je i to što Kurjak i Tavan uopšte nisu obeleženi! Nije mi jasno kako onaj ko je markirao stazu nije vodio računa o tome? Dovoljno bi bilo postaviti malenu drvenu tablu i tako obeležiti vrh. Jednom rečju – srpska posla!

Ako ste dovoljno vešti u snalazenju i ako vas čeka prevoz na drugoj strani, možete se spustiti do sela Jarmenovci i uživati u žuboru Jarmenovačke reke.

Jarmenovačka reka

April 2018. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/