VODOPADI STARE PLANINE II deo (Bukovački Do, Gornji i Donji Piljski, Grujin skok, Zeleni vodopad, Čunguljski, Donji i Gornji Krmoljski vodopad, Donji i Gornji Kurtulski vodopad, vodopadi Vurnje)

Ova tura je nastavak prethodnog dela (http://planine.net/srbija/istocna-srbija/vodopadi-stare-planine-i-deo-tupavica-arbinje/), s tim da se bazira na vodopadima koji se nalaze u ataru sela Topli Do. Dakle, iz centra Pirota, vozite se putem u pravcu sela Temska (ima putokaz). Razdaljina Pirot-Temska je 8 km. Kada iz Temske krenete prema selu Topli Do, nakon 1,5 km proći ćete pored manastira Sv. Đorđa, iz 16. veka.

Manastir Sv. Đorđa

Nastavite vožnju u pravcu Toplog Dola i, nakon 1,5 km, videćete tablu sa natpisom “Bukovački Do”, sa desne strane puta. Vodopad se nalazi 50 m od asfaltnog puta. Visok je oko 10 m.

Vodopad Bukovački Do

Još 18 km i stižete u Topli Do. Kao i u svim selima Stare planine, i ovde je vreme stalo. Što se smeštaja tiče, za veće i manje grupe možete se obratiti Srbi Dobrosavljeviću (+381648007734).

Topli Do

Selo je malo, tako da nećete imati problema da uočite putokaze ka vodopadima.

Staza je makadamska i odlično je markirana. Na prvoj raskrsnici, nakon 20 minuta hoda, desno se ide za Gornji Piljski, a pravo za Donji Piljski vodopad. Obilazak svih, ovde opisanih, vodopada, moguć je samo ako se krene veoma rano, između 05:30 i 06:00 časova izjutra. Dakle, prvo skretanje je za Gornji Piljski vodopad. Od skretanja, pa do vodopada, ima oko 5,5 km (malo više od sat i po hoda). Pratite glavni, makadamski put. Staza je markirana. Usput se otvara pogled na Midžor i Piljsku stenu, gde se i nalaze predivni Piljski vodopadi.

Piljska stena

Midžor

Kada ugledate ovu drvenu motku (obojenu u crveno), stigli ste. Tu ćete videti i prve slapove Gornjeg Piljskog vodopada. Idite oko stene, sa vaše desne strane, nekih 100 m, i naići ćete na veličanstveni Gornji Piljski vodopad, visine 30 m.

Gornji Piljski vodopad

Postoji staza, kroz trnje i gustiš, od Gornjeg do Donjeg Piljskog vodopada.To je već za iskusne planinare, tako da ne preporučujem silazak tom stranom. A i tu stazu nije lako naći. Bolje je vratiti se nazad istim putem i nastaviti u pravcu Donjeg Piljskog vodopada.

Donji Piljski vodopad nalazi se na 4,5 km od sela. Nakon 3 km, dolazi se do skretanja za Donji Piljski vodopad. Markacija vas vodi desno, u šumu. Za ostale vodopade se nastavlja pravo, makadamskom stazom. Ne brinite, sve je markirano, putokazi su jasni, ne može se promašiti staza. Od sela, do Donjeg Piljskog vodopada, potrebno je sat i po hoda. Staza sve vreme ide blago uzbrdo. Sam vodopad nalazi se na 1450 m.n.v. Od raskrsnice, do Donjeg Piljskog vodopada, potrebno je pola časa hoda. Tu je i najveći uspon. Kada ugledate prvu kaskadu, napravite još par koraka napred, u pravcu markacije. Idite na stene sa vaše desne strane, do gornje kaskade. Bićete fascinirani 64 metra visokim čudom prirode!

Piljski vodopad

Donji Piljski vodopad

DSCN0114 DSCN0120

Brzo ćete se vratiti na raskrsnicu, jer se sada spuštate nadole. Putokaz i markacije vas usmeravaju prema Čunguljskom i Kurtulskom vodopadu. Od skretanja za Donji Piljski vodopad, pa do Čunguljskog vodopada, ima oko 4 km. Samo pratite tok Javorske reke i uživajte u nestvarnoj lepoti.

Na istom potoku, na kojem se nalaze Piljski vodopadi, nalazi se još jedan manji, bezimeni vodopad. Verovatno je samo posle jakih kiša bogat vodom. Nalazi se odmah pored glavnog puta, sa leve strane. Vodopad se nalazi na prvom potoku koji prelazi preko makadamskog puta, nakon Donjeg Piljskog vodopada.

IMG_20200802_143857 IMG_20200802_144041

Otpilike, 1 km nakon raskrsnice za Donji Piljski vodopad, sa desne strane puta, uočićete tablu sa natpisom „Grujin skok“ i „Zeleni vir“. To su dva vodopada koja se nalaze u Jarišorskom dolu. Prvih 300 m staze je vidljivo, dok ne dođete do potoka. Pređite potok i nastavite kretanje desnom obalom, uzvodno. Staza je utabana, ali nije markirana, zato pažljivo pratite put. Staza je prilično laka za hodanje. Nakon 1200 m, i jednog prelaska na levu obalu, doći ćete do vodopada Grujin skok (15 m).

Grujin skok

Popnite se na stenu naspram vodopada i videćete još jednu kaskadu.

Zaobiđite vodopad sa desne strane i doći ćete do ove kaskade. Iako izgleda strmo, zapravo i nije. Uočićete stazicu kojom se penju planinari, samo je pratite.

IMG_20200802_133944 IMG_20200802_134042

Iznad ove kaskade je još jedna kaskada, sa nešto manje vode.

IMG_20200802_134435A, ako se popnete još par metara više, do stene, ugledaćete još jedan vodopad, koji nema ime.

IMG_20200802_135019Ovaj vodopad se može zaobići i sa leve i sa desne strane, zavisi od vodostaja. Nekih 1 km (pola sata hoda) uzvodno od Grujinog skoka, nalazi se još jedan lep vodopad – Zeleni vodopad. Visok je 10 m. Pravo ime mu je Komin, ali je nazvan Zelenim zbog oruženja u kome se nalazi. Iza Zelenog vodopada nalaze se barem još dva vodopada slične visine, ali to je već ozbiljna avantura.

Zeleni vodopad

Vratite se nazad, na glavni put, i nastavite u pravcu Čunguljskog vodopada. Na ovom mestu (na fotografiji) može doći do zabune. Birajte stazu koja ide levo i nadole (putokaz Čunguljski i Kurtulski vodopad).

Skrenuti levo

Javorska reka

DSCN0126 DSCN0129 DSCN0131 DSCN0132 DSCN0155

Pola sata pre Čunguljskog vodopada, nalazi se skretanje za Krmoljske vodopade, koji se nalaze u Kiseličkom dolu. Njih je bolje obići u povratku. Tačno sat i po, od raskrsnice sa Piljskim vodopadom, došli smo do Čunguljskog vodopada, znanog i kao Veliki Čunguljski vodopad. Prethodno smo obišli i Donji Čunguljski vodopad. Put do Čunguljskog vodopada vodi kroz šumu (ima markacija), ali se prethodno mora proći jedna livada sa visokom travom (čitaj: koprivama). Pratite utabanu stazu (polegla trava) i proći ćete livadu za 5 minuta. Pre nego što se uđe u šumu i krene prema Čunguljskom vodopadu, uočava se malena staza (polegla trava) koja vodi nalevo, na jedan stenovit plato. Siđite sa platoa i odmah ćete ugledati Donji Čunguljski vodopad.

Donji Čunguljski vodopad

Od Donjeg Čunguljskog vodopada, potrebno je 15 minuta hoda do, znatno većeg vodopada, Čunguljskog. Kraj staze, na 1150 m.n.v, je vertikalna stena visoka 45 metara, niz koju se sliva Javorska reka. Ovaj biser prirode bio je nepoznat široj javnosti sve do 1996. godine. Fascinantno! Predstavljam vam Čunguljski vodopad:

Čunguljski vodopad

Čunguljski vodopad (42 m) je svake godine viši za 1 cm, jer jačina vode koja pada sa vrha “buši” stenu u podnožju i tako povećava visinu ovog grandioznog vodopada. Veličinu vodopada možete sagledati ako uporedite moju malenkost sa Čunguljskim vodopadom, na sledećoj fotografiji:

U povratku smo došli do raskrsnice gde na drvetu piše “Krmolj”. Prvi (Donji) Krmoljski vodopad je na 3 minuta odatle (ima markacija). Za mene je ovaj vodopad kao iz bajke.

Krmoljski vodopad

Donji Krmoljski vodopad

Krmoljski vodopad (visina 10 m) se još naziva i Donji Krmoljski vodopad. To znači da postoji i Gornji Krmoljski vodopad. Gornji Krmoljski vodopad nalazi se 100 m iza Donjeg Krmoljskog, na 3 minuta hoda. Potrebno je zaobići Donji Krmoljski vodopad sa leve strane i preći potok. Ugledaćete markaciju na drvetu. Popnite se malo iznad markacije i idite levo, prateći potok. Vidi se mala, utabana stazica. Gornji Krmoljski vodopad je odmah tu. Tačnije, njegov manji deo. Za kraj, uživajte u Gornjem Krmoljskom vodopadu:

Kurtulski vodopad

Gornji Krmoljski vodopad

Kada se, od Krmoljskih vodopada, vratite na glavnu stazu, nastavite u pravcu Čunguljskih vodopada. Nakon 250 m, gde staza za Čunguljski vodopada ulazi u šumu, skrenite desno, u pravcu putokaza za Kurtul. Makadamski put vas vodi do potoka, na kojem je jedan bezimeni vodopad, a pored njega je poslednji putokaz za Kurtul:

Donji Kurtulski vodopad je na deset minuta hoda od bezimenog vodopada. Samo pratite potok. Od raskrsnice za Čunguljski vodopad, do Donjeg Kurtulskog vodopada potrebno je oko 20 minuta hoda.

Gornja kaskada Kurtulskog vodopada visoka je 27 m i mnogo je lepša i fascinantnija od donje kaskade. Da bi se došlo do Gornjeg Kurtulskog vodopada, pre Donjeg Kurtulskog skrenite levo, na jedva primetnu stazicu. Stazica zaobilazi Donji Kurtulski vodopad sa leve strane i vodi vas do 5 minuta udaljenog Gornjeg Kurtulskog vodopada. Potreban je oprez do vidikovca iznad gornje kaskade, jer je staza uska i strma. Ali je prizor fenomenalan!

Kada se od raskrsnice za Krmoljske, Kurtulske i Čunguljske vodopade skrene desno, dolazi se do četiri vodopada Vurnje, na Batskoj reci. Na stazi dugoj oko 3 km, nalaze se četiri lepa vodopada, visine 6-7 metara, od kojih je poslednji i najlepši, ali i najnepristupačniji. Do prva tri se lako stiže.

Poslednji, četvrti vodopad u nizu, zove se Koritski (Ivičin) skok. Put do njega vodi sa leve strane, pre trećeg vodopada, gde je razapeto uže. Uspon nije baš naivan i nije za nespremne planinare. Ako je klizavo, odustanite. Nakon što se popnete uz uže, pratite stazu još nekih 200-300 m i doći ćete u podnožje ovog fantastičnog vodopada!

Avantura se nastavlja na http://planine.net/vodopadi-stare-planine-iii-deo-bigar-kaluderski-skok-vrla-strana/

Avgust 2018. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/