MALJEN – DIVČIBARE (Crni vrh 1096 m, Velika pleća 1050 m, Kraljev sto 1104 m)

Divčibare su poznato turističko mesto koje se nalazi četrdesetak kilometara od grada Valjeva. Divčibare su deo planine Maljen. Zapravo, Divčibare su visoravan koja se nalazi na 980 m.n.v.

Od Beograda do Divčibara ima oko 125 km. Putuje se ibarskom magistralom do skretanja za Valjevo. Sa magistralnog puta koji vodi prema Valjevu, skreće se levo prema Mionici. Odatle se prate putokazi do 20 km udaljenih Divčibara.

Uspon do Crnog vrha počinje iz centra Divčibara. Na Crnom vrhu se nalazi i skijaška staza. Postoje neki putokazi od centra do Crnog vrha, ali su prilično nejasni. Najbolje je kolima otići do vile „Vila“, tu se parkirati i krenuti na uspon. Kada dolazite iz pravca Mionice, prođite centar Divčibara i nakon 200 m skrenite levo na asfaltni put, prema „Markovom konaku“ i vili „Vila“. Od vile „Vila“, pešice nastavite asfaltnim drumom još 100 m i onda skrenite desno. Malo pre skretanja, videćete u šumi putokaz ka ski stazi. Jedini ozbiljni orijentir na raskrsnici ka Crnom Vrhu je, nažalost, ovaj veliki kontejner (sa leve strane slike). Dakle, kod kontejnera skrenite desno i uzbrdo:

Nakon 50 m, asfaltni put postaje makadamski, a odmah potom i šumski. Odmah na početku staze za Crni vrh, uočava se putokaz za Velika pleća. Staza za Velika pleća vodi nalevo i nadole, staza nadesno i nagore vodi ka Crnom vrhu. Obe staze su odlično markirane! Nije mi jasno zašto se niko nije potrudio da obeleži stazu od centra Divčibara do ovog raskršća?! Veliki propust i veliki minus za nadležne i odgovorne 🙁

Elem, od raskrsnice pa do Crnog vrha ima oko kilometar hoda. To je, otprilike, 20 minuta laganog uspona kroz borovu šumu.

Sa Crnog vrha (1096 m) puca pogled na Suvobor, Ovčar, Kablar i Subjel (levo i pravo, tj., na istok i jug), dok se na zapadu (nadesno) vide Povlen, Magleš, Jablanik i Medvednik. Pogled je fantastičan! Doživećete neverovatan osećaj slobode i širine prostora. Na ovom mestu udahnućete svu lepotu Divčibara!

Subjel u daljini

Crni vrh

DSCN0027DSCN0028DSCN0030DSCN0031DSCN0032DSCN0033DSCN0035

Od Crnog vrha, markirana staza vodi nalevo (istok), prema vrhu Velika pleća (1050 m). Prolazi se pored ski staze sa koje se vidi divčibarsko jezero.

Jezero Divčibare

Uskoro se ukazuju Velika pleća. Rastojanje između Crnog vrha i Velikih pleća, prelazi se za manje od pola sata hoda.

Pogled na Velika pleća

Pogled sa Velikih pleća jednako je impresivan kao i sa Crnog vrha. Planine koje se vide sa Crnog vrha, vide se i sa Velikih pleća, s tim što se sa leve strane Velikih pleća (ako se gleda prema horizontu) nalazi kanjon reke Crne Kamenice.

DSCN0065DSCN0066DSCN0067

Velika pleća

U povratku sa Velikih pleća, negde na pola puta između Velikih pleća i Crnog vrha, odvaja se makadamska staza koja vodi pravo do centra Divčibara. U stvari, ta staza vodi do raskrsnice staza za Velika pleća i Crni vrh, skoro do asfaltnog puta. Od ove makadamske staze, odvaja se još jedna markirana staza koja vodi u šumu. Ovom stazom se za 10 minuta silazi u kanjon reke Crne Kamenice, koji svakako treba videti.

Crna Kamenica

Kanjon Crne Kamenice

DSCN0086DSCN0087DSCN0090DSCN0091

Kada se pređe reka, markirana staza vodi uzbrdo. Odmah se izlazi na jedan brežuljak i nastavlja dalje kroz šumu. Smenjuju se proplanci i šumoviti predeli i nakon pola sata hoda dolazi se do najvišeg vrha Maljena i Divčibara, Kraljevog stola (1104 m). Prethodno se prolazi pored crkve podignute na mestu pogibije dva mlada i hrabra poručnika Vojske Jugoslavije u NATO bombardovanju 1999. godine.

Pogled ka Crnom vrhu

Kada se sve sabere i oduzme, mogla bi se napraviti i kružna tura po divčibarskim vrhovima, u trajanju od 4 do 5 časova laganog hoda. Kružna tura bi mogla početi osvajanjem Golupca (1056 m), jer je do njega (zbog očajnih markacija) najteže doći. Zatim bi se od Golupca moglo spustiti u centar Divčibara, pa se popeti na Crni vrh i Velika pleća. Zatim bi se, preko reke Crne Kamenice, došlo do Kraljevog stola. Od Kraljevog stola, asfaltni put vodi pravo do vrha Stražara (1061 m) i dalje do Ljutog krša (962 m). Sve u svemu, može se organizovati lep planinarski izlet, sa obilaskom 6 vrhova i jednog kanjona. Ne znam na kojoj još planini je moguće popeti 6 vrhova u jednom danu! Divčibare su prava stvar za planinare-početnike, a ni one iskusnije planinare lepota Maljena neće ostaviti ravnodušnim.

April 2016. god.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/